PIESZY TRAMWAJ

WSTĘP

To najnowsza inicjatywa Wrocławskiego Klubu Przyjaciół Camino. Raz w miesiącu będziemy "wychodzić" z Wrocławia i zdążać w kierunku Santiago de Compostela, rozpoczynając peregrynację w jednym z wrocławskich kościołów i podążając szlakiem caminowym Via Regia. Data 9-tego każdego miesiąca zbiega się z 30-leciem słynnego Apelu papieża Jana Pawła II wygłoszonego właśnie w dniu 9-tego listopada 1982 r. w Santiago de Compostela. Te comiesięczne "wyjścia" na szlak, to będzie w pewnym sensie nasza odpowiedź na apel papieża.

Począwszy od 9 IX 2014 aż do końca bieżącego roku wrocławski pieszy tramwaj ruszać będzie zawsze z Pilczyc, po mszy św. która w kościele pw.Macierzyństwa NMP zaczyna się właśnie o godz. 9.00 (w listopadzie o 8.30). Od stycznia 2015 pieszy tramwaj będzie wyruszać z Leśnicy.

Rozkład jazdy wrocławskich caminowych tramwajów
do Santiago de Compostela:

9 XI 2013 Tramwaj nr 12

KATEDRA - PILCZYCE - LEŚNICA
godz. 9.00
XII Pieszy tramwaj z Wrocławia do SdC.

Listopadowe przejście miało za cel uczczenie 31 rocznicy Apelu papieża Jana Pawła II dot.rekonstrukcji dawnych szlaków pielgrzymich

Program:

9.00 Wyszliśmy na trasę Via Regia z Katedry w liczbie 8 osób, ale na trasie "wsiadały" do naszego tramwaju inne osoby. Zwiedziliśmy dzielnicę czterech wyznań, zatrzymując się na chwilę przy każdej z czterech świątyń. Do Pilczyc przyszło nas już 12 osób, w tym również ks.Tomasz Gospodaryk z parafii pw.św.Franciszka z Asyżu. Wcześniej, jaz zwykle na odcinku do Pilczyc, odpoczynek w McDonaldzie przy TGG na ul.Legnickiej.

W godz. 12.15 - 14.15 w salce przy kościele pw.Macierzyństwa NMP na Pilczycach odbyło się nadzwyczajne 51-e spotkanie WKPC, a właściwie była to "konferencja naukowa" poświęcona szlakowi św.Jakuba i pielgrzymowaniu. Wzięło w niej udział ponad 30 osób.

Konferencję rozpoczęto odczytaniem Apelu papieża Jana Pawła II do narodów Europy, wygłoszonego w Santiago de Compostela w dniu 9 listopada 1982 roku.

Potem historię Historię Hiszpanii i Portugalii naszkicował Waldemar SROKOWSKI, wyjaśniając znaczenie Apostoła św.Jakuba w historii obu narodów

Następnie o szlakach w Polsce i Europie mówił ks.Tomasz GOSPODARYK, dając też własne świadectwo z tegorocznej wędrówki Wielkopolskim Szlakiem św.Jakuba z Gniezna do Jakubowa.

Ostatnia prelekcja należała do Krystyny ŁABUZEK, która przybliżyła słuchaczom postać Apostoła św.Jakuba, jaka wyłania się lektury Pisma św.

Poszczególne konferencje były przeplatane śpiewem pieśni pielgrzymkowych w wykonaniu Własłąwy ŚWIĘTEK i Józefa HNENNEGO z akompaniamentem na gitarze Staszka STEMBALSKIEGO.

O godz. 14.30 - W dalszą drogę do Leśnicy wyszliśmy z pielgrzymami z Pilczyc. Kiedy się policzyliśmy, okazało się, że wędrują 24 osoby!

O godz. 17.00 dotarliśmy do Leśnicy i tam, przy pomniku papieża Jana Pawła II zakończyliśmy nasze przejście.

Oto kilkanaście zdjęć przesłanych przez Wojtka FRIEDA. Jak widać na zdjęciach w ciągu pierwszej godziny wędrówki towarzyszył nam deszcz, ale później przestał i już do końca dnia go nie było.

"Choćbym nawet szedł ciemną doliną..."

KATEDRA - LAS MOKRZAŃSKI
godz. 9.00

Zawsze 9-tego, zawsze o godz. 9.00 i zawsze z Katedry wrocławskiej.

Stała data, stała godzina i stałe miejsce startu pieszego tramwaju.

CZTERNAŚCIE osób wzięło udział w liczącym ok. 20 km przejściu z Katedry wrocławskiej do Lasu Mokrzańskiego. Najpierw była msza św. o godz. 8.00 a potem o godz. 9.00 wyszliśmy na trasę. Oto garść zdjęć z tego przejścia:

Oto spotkanie uczestników "pieszego tramwaju" w Katedrze przy naszej tablicy:

Wychodzimy na trasę:

Kościół garnizonowy św.Elżbiety w Rynku:

Okolice kościoła pw.Chrystusa Króla:

W McDonaldzie przy ul.Legnickiej mieliśmy krótki odpoczynek:

W okolice Sektora3, siedziby stowarzyszenia "Przyjaciele Dróg Świętego Jakuba w Polsce dołączył Andrzej KOFLUK, wiceprezes stowarzyszenia:

Na Pilczycach, obok kościoła pw.Macierzyństwa NMP znajduje się słupek kilometrażowy drogi camino, pokazujący odległość do Santiago de Compostela:

Oto zdjęcia z dalszej trasy przejścia:

Ostatni pielgrzymi czekają na przystanku w Lesie Mokrzańskim na powrót. Jest godz. 16.45:

Autorem zdjęć jest Wojtek Fried.

11 V 2013 sobota
SZÓSTY pieszy tramwaj
do Santiago de Compostela

Trasa tym razem liczyła zaledwie 10 km, ponieważ dzisiejsze przejście zostało skrócone. Były na przejściu tylko cztery osoby. Rozpoczęliśmy o godz. 7.00 mszą św. w kościele pw.św.Jadwigi na Kozanowie. I tylko przy naszym pilczyckim słupku kilometrażowym zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcia.

Dzień był mokry, było więc sporo kałuż w lesie. Ponieważ jedna osoba chciała nas pożegnać już w Leśnicy, co zapowiedziała na starcie, a deszcz nie zachęcał do dalszej drogi tylko we trójkę, więc skróciliśmy nasze przejście i zakończyliśmy je już w Leśnicy ok. godz. 11.00. Mamy nadzieję, że kolejny SIÓDMY już tramwaj z Wrocławia do SdC, który wyruszy z kościoła pw.Miłosierdzia Bożego przy ul.Bajana w dniu 8 czerwca 2013 będzie bardziej liczebny osobowo, a pogoda będzie wspaniała!

13 kwietnia 2013 sobota
PIĄTY pieszy tramwaj z Wrocławia do SdC

Wyszliśmy z kościoła pw.Chrystusa Króla po mszy św. o godz. 8.00 w sobotę. Było nas 10 osób. Trasa wiodła najpierw ulicami: Legnicką i Królewiecką.

Zwyczaj pielgrzymi nakazuje nawiedzanie wszystkich kościołów po drodze, a więc oprócz kościoła wyjściowego nawiedziliśmy po drodze jeszcze dwa, najpierw kościół pw.św.Jadwigi na Kozanowie:

Następnie kościół pw.Macierzyństwa NMP na Pilczycach:

Pierwszy półgodzinny odpoczynek był po dwóch godzinach wędrówki w kawiarence CIACHOMANIA, znajdującej się przy ul.Królewieckiej, tuż za stadionem Wrocław:

Później wędrówka przez las leśnicki i mokrzański z dwoma odpoczynkami w lesie:

Na mecie etapu zameldowaliśmy się już o godz. 15.30 a więc dość wcześnie.

O godzinie 15.45 wsiedliśmy w autobus linii "137" i wróciliśmy nim do Leśnicy a potem do miasta. Około 16.30 byliśmy już w domu.

9-10 III 2013 sobota-niedziela
CZWARTY TRAMWAJ do SdC
Z Katedry do zamku Wojnowice

Tym razem wyruszyliśmy z Katedry Wrocławskiej. Było nas 12 osób, w tym Prezes i Wiceprezes stowarzyszenia "Przyjaciele Dróg Świętego Jakuba w Polsce". Rozpoczęliśmy mszą św. o godz. 9.00, a wkrótce po wyjściu zawitaliśmy do prawosławnej cerkwi św.Cyryla i Metodego, gdzie akurat nabożeństwo sprawował jeden ze współzałożycieli naszego stowarzyszenia ks.mitrat Eugeniusz Cebulski. Potem spacer w kierunku Rynku i ul.Legnicką. Pierwszy nasz odpoczynek wypadł w McDonaldzie przy nowej Astrze przed przejazdem. Później minęliśmy siedzibę stowarzyszenia (Sektor3) i wkrótce już wędrowaliśmy ulicą Pilczycką. Po drodze nawiedziliśmy kościół św.Jadwigi i Macierzyństwa NMP, przy którym znajduje się nasz caminowy słup kilometrażowy, pokazujący odległość do Santiago de Compostela - 3331 km.

Później szliśmy ulicą Królewiecką, mijając Stadion Wrocław i na ul.Pocztowej odpoczywaliśmy po raz drugi. Następnie ścieżką wijącą się wałem rzeki Bystrzycy dotarliśmy do Leśnicy, skąd wróciliśmy do miasta. Droga liczyła niespełna 20 km.

W niedzielę 10 III 2013 kontynuowaliśmy nasz przejście "tramwajowe". Było nas tym razem OSIEM osób. O godzinie 8.00 rozpoczęliśmy mszą św. w kościele pw.św.Jadwigi w Leśnicy i zaraz po mszy św. wyruszyliśmy na 8-kilometrowy odcinek przez park leśnicki i Las Mokrzański do pętli leśnej autobusu "137".

Tutaj dwie osoby musiały już wracać do Wrocławia, a sześć pozostałych osób zdecydowało się iść dalej, do zamku Wojnowice. Na przystanku autobusowym zrobiliśmy sobie odpoczynek, a ponieważ autobus uciekł sprzed nosa osobom wracającym, więc znów byliśmy świadkami "Jakubowego cudu", jakie stale mają miejsce na camino. Tymczasem szóstka pozostałych, najbardziej wytrwałych pielgrzymów powędrowała dalej, w kierunku Wojnowic, nie zdając sobie sprawy z tego, co ich czeka:

Ten odcinek jeszcze chyba nigdy tak nie wyglądał a jego przejście przypominało zimowe wejście na Mont Everest. Tyle że zamiast śniegu było błoto pośniegowe.

I tak nasz tramwaj pieszy dotarł w końcu do Wojnowic a pielgrzymi cali i zdrowi wrócili z tej wyprawy pociągiem ze stacji Mrozów, gdzie pożegnał bardzo towarzyski i miły piesek.

9-10 II 2013 sobota-niedziela
TRZECI pieszy tramwaj do SdC
TRAUGUTTA-PILCZYCE-LEŚNICA

Po mszy św. o godz. 8.00 w kościele pw.św.Maurycego przy ul.Traugutta wyruszyliśmy w drogę. Było nas SZESNAŚCIE osób, w tym również Krystyna ZABROCKA z Lubania, która specjalnie przybyła w tym celu do Wrocławia.

Wyruszyliśmy ul.Dobrzyńską i Most Pokoju do Katedry Wrocławskiej, następnie po drodze nawiedzaliśmy wszystkie kościoły. Byliśmy w Katedrze wrocławskiej, na której zauważyliśmy nowy zegar, potem zwiedziliśmy kaplicę Piastów w klasztorze Sióstr Urszulanek na Placu Nankiera i udaliśmy się na plac przed kościołem garnizonowym pw.św.Elżbiety Węgierskiej.

Odwiedziliśmy cerkiew prawosławną przy ul.Mikołaja i potem nasz pierwszy odpoczynek wypadł w McDonaldzie przy ul.Legnickiej.

Około godziny trzynastej dotarliśmy do kościoła pw.Macierzyństwa NMP na Pilczycach. Na zakończenie w salce przy tym właśnie kościele ugościł nas kawą i ciasteczkami Leszek Wiśniewski. Zrobił nam też niespodziankę i obdarował nas krzyżami i obrazkami, które kilka dni wcześniej przywiózł ze swej pielgrzymki do Ziemi Świętej.

W niedziele 10 lutego 2013 kontynuowaliśmy "jazdę" naszego niebieskiego tramwaju, tym razem z Pilczyc do Lesnicy. Spotkaliśmy się przy naszym słupku kilometrażowym "caminowym" na Pilczycach o godz. 9.00. Tym razem wyszło na trasę JEDENAŚCIE osób.

Aby zdążyć na mszę św. o godz. 12.00 postanowiliśmy pójść skrótem, przez Stabłowice, nawiedzając po drodze kościół pw.św.Andrzeja Apostoła.

Następnie zbliżyliśmy się do rzeki Bystrzycy i przez mostek dostaliśmy się na teren Parku okalającego zamek piastowski w Leśnicy. Po obejściu zamku udaliśmy się na mszę św. w kościele pw.św.Jadwigi.

Drugi PIESZY TRAMWAJ

5 stycznia 2013 DRUGI wrocławski pieszy tramwaj wyruszył do Santiago de Compostela tym razem z kościoła pw.Matki Bożej Pocieszenia O.Redemptorystów przy ul.Wittiga (Biskupin - Dąbie). Rozpoczęliśmy przejście mszą św. o godz. 8.00. Wyszliśmy spod "żywej szopki". I jak zwykle nawiedzaliśmy wszystkie kościoły. Mieliśmy nasze klubowe pelerynki, muszle i kije pielgrzymie (Władek). W kawiarni koło pomnika Jana Nepomucena na Ostrowiu Tumskim zrobiliśmy sobie pół godzinny odpoczynek "kawowo-ciastkowy". Potem krótka wizyta w kościele pw.NMP na Piasku, gdzie znajduje się szopka ruchoma i spacer koło cerkwi prawosławnej pw.Cyryla i Metodego, dawnego kościoła pw.św.Jakuba. Tam wypatrzył nas ks.mitrat Eugeniusz Cebulski, który zaprosił nas do wnętrza cerkwi i jej podziemi, opowiadając historię tego kościoła. Później przez Rynek dotarliśmy do kościoła pw.Chrystusa Króla i tam nastąpiło zakończenie pierwszego dnia naszego pielgrzymowania. W przejściu brało udział 10 osób. Jeszcze jedno ciekawe zdarzenie miało miejsce tego dnia. Oto gdy przecinaliśmy ul.Wita Stwosza, na skrzyżowaniu, nagle usłyszeliśmy okrzyk pewnej pani, która rozpoznała Krysię i Teresę. Była to Agata z Brukseli, u której mamy, Janiny, w ubiegłym roku w czerwcu Krysia i Teresa nocowały podczas pielgrzymki belgijskim szlakiem camino! Przyjechała tu do Polski na Święta i była w Rynku, aby "przypadkiem" spotkać znajome, które w jej oddalonym o 1500 km domu nocowały, gdy były w drodze! Takie nadzwyczajne spotkania "trzeciego stopnia" są częstym udziałem pielgrzymów ze szlaków camino. Mnie od razu przyszły na myśl moje niezwykłe spotkania w drodze, z Markusem Frankenem w Akwizgranie, w drodze na Kongres Eucharystyczny oraz z Markiem Dobrowolskim w Monselice, w drodze do Rzymu na beatyfikacje papieża Jana Pawła II. Oto zdjęcia z niektórych fragmentów przejścia. Najpierw wyjście od szopki przy kościele na ul.Wittiga:

Następnie w Katedrze wrocławskiej przy naszej tablicy:

Odpoczynek w kawiarence:

Wizyta w cerkwi prawosławnej pw.św.Cyryla i Metodego. Oprowadza nas ks.Mitrat Eugeniusz Cebulski.

Później nawiedziliśmy garnizonowy kościół pw.św.Elżbiety Węgierskiej w Rynku.

A w dniu 6 I 2013, czyli w niedzielę, kontynuacja przejścia. Wyruszyliśmy z Ostrowa Tumskiego o godz. 11.30 w paradnym Orszaku Trzech Króli, znowu w naszych caminowych pelerynkach i kapeluszach, po mszy św. która w Katedrze odprawiana była o godz. 10.00. Kilka tysięcy ludzi, dorosłych i dzieci, większość w koronach królewskich na głowach, maszerowało z Katedry na Rynek. Podczas drogi do Betlejem (Rynku) na uczestników czekała moc atrakcji. Była wizyta u Heroda, walka aniołów z diabłami, którą wygrały ostatecznie anioły, ale tylko dzięki pomocy małych dzieci, przed którymi diabły uciekały gdzie pieprz rośnie. Na koniec Trzej Królowie (w tym roku na koniach zamiast na wielbłądach) oddali pokłon Jezusowi. Trochę przeszkadzał w drodze deszcz, ale i tak kilka tysięcy ludzi dotarło do Rynku. Z Rynku wyruszyliśmy w dalszą drogę. Nawiedziliśmy cerkiew prawosławną przy ul.Mikołaja, gdzie wzięliśmy udział w nabożeństwie odprawianym w języku staro-cerkiewno-słowiańskim.

Później powędrowaliśmy dalej i zakończyliśmy ten drugi dzień jazdy pieszego w tramwaju w Sekorze3 przy ul.Legnickiej, czyli przy siedzibie stowarzyszenia "Przyjaciele Dróg Świętego Jakuba w Polsce". Kolejny Odjazd pieszego tramwaju zaplanowany jest na dni 9-10 lutego 2013. Wtedy nasz pieszy tramwaj dotrze aż do wrocławskiej Leśnicy.

Pierwszy PIESZY TRAMWAJ

W sobotę 8 XII 2012 o godz. 10.36 wyjechaliśmy autobusem linii 120 do Trestna, aby stamtąd "pieszym tramwajem" wyruszyć w drogę do Świętego Jakuba na Polu Gwiazd czyli Santiago de Compostela. Godzina mszy św. została przesunięta z godziny 10.00 na 12.00, więc wyjechaliśmy późniejszym autobusem, ale musieliśmy za to pokonać dystans ok. 2 km z Opatowic do Trestna na pieszo. Ale droga byłą tego warta, wystarczy spojrzeć na zdjęcia:

Wszystko co się wydarzyło tego dnia miało wymiar symboliczny i historyczny. Pierwsza rzecz, która nas tego dnia zaskoczyła, to wspomniana wyżej zmiana godziny mszy św. odpustowej. Odbyła się ona o godzinie 12.00, czyli w Godzinie Miłosierdzia związanej z dniem 8 grudnia. Druga sprawa to liczebność naszej grupy. Tak się jakoś "przypadkowo" złożyło, że grupa nasz liczyła DWANAŚCIE osób, czyli tyle, ilu było apostołów. Przybyła nawet Krysia Zabrocka z Lubania, bardzo zaciekawiona tym naszym wrocławskim NIEBIESKIM tramwajem.

Trzej kapłani odprawiali mszę świętą odpustową: z Polanicy Zdroju, z Księża Małego oraz z Radwanic.

Mieszkańcy Trestna ufundowali przy kościele kaplicę św.Jakuba, przy której specjalnego błogosławieństwa na drogę udzielił nam ksiądz proboszcza Parafii pw.Wniebowzięcia NMP na Księżu Małym, parafii do której należy kościół w Trestnie.

Zrobiliśmy sobie parę pamiątkowych zdjęć przed kościołem i przy tablicy Via Regia, również ufundowanej przez mieszkańców Trestna i już zamierzaliśmy wyruszyć w drogę, gdy okazało się, że pasażerowie tego pierwszego pieszego tramwaju do Santiago de Compostela nie mogą wyruszyć jeszcze w drogę, gdyż:

...gdyż pielgrzym, zanim ruszy w drogę, musi zostać nakarmiony! Zaproszono nas, wraz z innymi uczestnikami mszy św. odpustowej do świetlicy naprzeciwko kościoła, gdzie zostaliśmy uraczeni zupą, bigosem, herbatą, kawą i ciastem. Uczta trwała niemal godzinę. Święty Jakub chciał więc, abyśmy w tę naszą pierwszą podróż wyruszyli syci i napojeni.

Po uczcie wyruszyliśmy na liczącą ok. 8 km trasę, przepiękną ośnieżoną drogą, przez Opatowice, ul.Na Grobli, w kierunku Placu Nankiera.

Tam, ok. godz. 17.00, przed kościołem greckokatolickim pw.św.Jakuba i Wincentego zakończyliśmy naszą drogę. Warto zwrócić uwagę, że po raz pierwszy założyliśmy na drogę pelerynki Jakubowe oraz specjalne kapelusze. To zasługa dwóch osób: Krysi Zabrockiej i Staszka Ozdoby. Również większość zamieszczonych tu zdjęć jest autorstwa Krysi Zabrockiej z Lubania. Temperatura tego dnia wynosiła ok. -9 stopni C rankiem, a w południe, gdy przemierzaliśmy nasz szlak ok. -4 stopni C.

Następnego dnia, w niedzielę 9 grudnia 2012 grupa złożona z 7 osób odjechała pieszym tramwajem w dalszą drogę przez Wrocław. Najpierw wzięliśmy udział w Liturgii św. w Katedrze greckokatolickiej na Placu Nankiera o godz. 10.00, a potem nawiedzając wszystkie kościoły po drodze dotarliśmy o godz. 14.00 do kościoła pw.św.Jadwigi ma Kozanowie, gdzie nasz pierwszy pieszy tramwaj zakończył swoją jazdę. Było to bardzo blisko zajezdni tramwajowej przy ul.Legnickiej.